24. hodinový maraton je "královská" disciplína, pokud jde o závody fichtlů.
Pojďme se podívat, kdy tento závod vznikl a na jakých místech se jel.

(pro více informací klikněte na název závodu)


2006 - 2007
Fichtlmánia Čistá u Horek
Závod vznikl díky hasičům z Čisté u Horek v malé obci v podkrkonoší. Trať vedla polními cestami a lesem.


2009 - 2013
Fichtlmánia Nová Paka
Stejní organizátoři (z Čisté u Horek) našli pro závod nové místo ve Štikovské rokli, zde závod dostal zcela jiný rozměr.


2014 - 2019
Fichtl mazec Dolní Bousov
Závod se pod novým organizačním týmem přesunul na motokrosovou trať v Dolním Bousově.


2020
Fichtl mazec Milovice
V roce 2020 se závod uskuteční na novém místě, v bývalém vojenském újezdu v Milovicích
NAVRCHOLU.cz
Aktualizujte stránku
Poslední změna: 23.12.2019
Úvod
Terénní závody
Silniční závody
Galerie
Kontakt - Autor
Ostatní
Informace o závodu
Oficiální web
Ukázat na mapě
Název závodu:     Fichtlmánia
Oficiální web závodu:     www.cistauhorek.cz/fichtl
Systém závodu:     24 hodinový maraton
Stav závodu:     ZANIKLÝ ZÁVOD
Obec:     Čistá u Horek
Okres:     Semily
Kraj:     Liberecký Kraj
Trať:     polní a lesní cesty
Způsob přihlášení:     je nutno se do závodu předem přihlásit
Startovné:     500 Kč za tým
Věk závodníků:     min. 15 let
Řidičský a techn. průkaz:     není potřeba
Kategorie:     Jawa 50 Továrna  -  Jawa 50 Speciál
Terénní vytrvalostní závod pionýrů na 24 hodin pro čtyřčlenné posádky
Složení týmu:     max. 4 lidé
Oficiální web závodu
www.cistauhorek.cz/fichtl
Ukázat na mapě
Začátkem roku 2006 přišli dva chlapi, Vašek Jiřička a Pavel Kynčl, s nápadem uspořádat závody motorek Jawa 50 - tzv. Fichtlů.
Svůj zaměr konzultovali s čisteckými hasiči a světlo světa spatřila myšlenka vytrvalostní čtyřiadvacetihodinovky. Protože se
jednalo o šílený podnik, dostala akce i šílený název :

"Fichtlmánia".

V únoru 2006 byl na hasičském plese v Čisté u Horek vyvěšen první plagát. To už byl znám termín akce a sice o svátcích
začátkem července.

Postupně jsme začali Fichtlmánii připravovat. Vytipovali jsme trasu a jednali s vlastníky pozemků i obcemi, kudy měla trať
vést. Také jsme sháněli nějaké podklady, kterých bychom se mohli chytit při tvorbě pravidel. A pak nastaly problémy, které
vyústily v několik změn.

První změnou byl termín. Start závodu jsme přesunuli už na úterý 4. července 2006 navečer. Tím jsme získali druhý den
státního svatku na úklid a závodníci pak na "srovnání". Pak jsme však museli udělat mnohem zásadnější změnu. Policie ČR nám
totiž nepovolila uzavřít asfaltku v Bukovině a tím se zhroutila celá trasa původního okruhu. Hledali jsme proto alternativu a
nakonec ji našli přímo u nás v Čisté. Bohužel se pak vše zařizovalo poněkud na "honem" a vznikly z toho nepříjemné
komunikační šumy. Děkujeme proto paní Boženě Kudrové a paní Alši Hamplové, že nám nakonec umožnily vést trať závodu
masivem Čistecké hůry. Stejně tak děkujeme i Mysliveckému sdružení Černý háj Zálesní Lhota Čistá, za kladné stanovisko, a
ing. Doležalové z odboru životního prostředí MěÚ Jilemnice za spolupráci a metodickou pomoc.

Z původní myšlenky "hec závodu" několika kamarádů se stal poměrně velký projekt, který Čistá nikdy v minulosti nezažila.

Na start závodu, který se jel skutečně plných 24 hodin, se nakonec postavilo devatenáct posádek a závod do konce vydrželo,
byť někdy s přestávkami,  sedmnáct strojů. V úterý 4. července byla po zaváděcím společném kole, které vedl rančer František
Petružálek na terénní čtyřkolce,  Fichtlmánia 2006 v 18:15 hodin odstartována.

Poblíž depa probíhal na nákladním autě f. Setter a.s. kulturní program, ve kterém vystoupily skupiny Stop depres!, Recycled
Indigo, Životní minimum, V.S.N.T. band a Sklep Masters. Michaela Zaplatílková z kadeřnického salónu Hair zájemcům stříhala a
barvila hlavy a mohlo se malovat po přistavené Škodověnce. Součástí prvního večera byl i ohňostroj pod taktovkou Jéni
Horáčka ze Studence. Na místě fungovalo nepřetržitě občerstvení, byl vztyčen vojenský hangár, postaveny altány proti slunci a
rose a hygienické zázemí zajistily kabiny eko-WC od  f. ADCO. Do depa byla dovedena elektrická přípojka, kde měla každá stáj
možnost se připojit na 220 V. Svoji přípojku měl ještě zvlášť zvukař a zvlášť stánek s občerstvením. Poděkování proto zaslouží i
Dyntarovi, Plecháčovi a Klůzovi, kteří umožnili připojení, a Slávek Martsiy, kolem jehož domu vedla jediná přístupová cesta.
Velký dík také "mistru blesku" Ladislavu Jiřičkovi st., bez kterého bychom to určitě nezvládli.

Sbor dobrovolných hasičů Čistá u Horek zajistil požární dozor a navíc i odtah nepojízdných strojů ze závodní dráhy. Hasičského
Nissana, i když byl na konci akce už notně zaprášený ( jako všechno a všichni...), nešlo přehlédnout. Na místě operovaly i
zdravotnice Lucka Štilcová a Blanka Klůzová. Obě během svých služeb ošetřovaly několik zranění. Naštěstí však šlo jen o
odřeniny a popáleniny, tedy nic vážnějšího. I jim velký dík za spolupráci.

Na akci bylo mnoho novinářů - např. z rádia O.K., Krkonošských novin, serveru iDragons.cz. Dále tu natáčely zpravodajské štáby
TV Prima (odvysíláno v ZD 5.7.2006) a TV Nova (TN 6.7.2006). Natáčel tu také štáb TV Prima pro pořad Extra a pro potřeby
pořadatele tu navíc točily ještě tři naši kameramani. Také bylo pořízeno množství fotek. Některé budou zveřejněny na těchto
stránkách, nebo na odkazech. Naší snahou je udělat i dokument na DVD nebo videokazetu, ale chvíli to potrvá.

Závěrem trocha statistiky:  Závodní okruh měřil 4.047 m. Závodníci ujeli celkem neuvěřitelných 8.636 km. Závodu se účastnilo
19 tříčlenných posádek, tj. celkem 57 lidí. Na místě bylo dle odhadu pořadatelů v době největší koncentrace kolem 400 lidí. Ve
službách při zajištění závodu a občerstvení pracovalo 41 členů a členek SDH Čistá u Horek. Vytočilo se 18 sudů
desetistupňového Gambrinusu, ugrilovalo se 42 kg párků a do hamburgerů bylo zpracováno  12 kg bělské sekané.

A úplně nakonec?

Od roku 2009 našla Fichtlmania nový domov ve Štikovské rokli u Nové Paky, kde už neburácí jen motory automobilů při ME v
autokrosu, ale také bzučí desítky fichtlů při Fichtlmánii.

Fichtlům  ZDAR !!!

Fichtl Mánia tentokrát na blátě - Článek v Krkonošském deníku (9.7.2007)

Divočáci dojeli dvanáctí - Článek v Harrachovském tisku (11.7.2007)
jak to začalo
články

"čtyřiadvacítky"
Délka trati:     4090 m
galerie
6.7 - 7.7. 2007
galerie
zajímavosti

Ročník 2007

Do dep dorazilo 33 soutežních družstev, tj. 99 závodníků.

Na start se postavilo 32 soutěžních družstev, tj. 96 závodníků.

Závodní okruh měřil ideální stopou 4. 087 metrů.

Na akci se vytočilo 14 půlek desítky Gambrinusu a 6 půlek jedenáctky Kozla. Celkem se tedy vypilo 2.000 piv (1.000 litrů).

V občerstvení se zpracovalo na hot dogy 12,5 kg slabých párků a 280 rohlíků.

Na hamburgery bylo použito 240 housek, 18 kg sekané a 8 kg hanáckého salátu.

Na grilu bylo opečeno téměř 53 kg  libereckých párků a zpracovalo se 24 chlebů.

Upravilo se 36 litrů červeného na svařák a 5 litrů horké medoviny a 5,5 litrů rumu především do grogů.

Stánky, depo a zvukař spotřebovali celkem 134 kW elektrické energie.

Akci pokryla přistavením terénního sanitního vozu ZZS Jičín a zdravotnice Lucie Štilcová a Hanka Jiřičková. Hasičský dozor konal Lejdar Karel a Lejdar Jakub.


Žádné čtyřkolky, které vozí nefunkční stroje do depa, ale tlačení po několika kilometrů dlouhé cestě, po kotníky v  blátě, temným lesem.
Zima a noční déšť. Jezdci i stroje tenkrát dostali pořádně do těla.
video

výsledky
Výsledky z roku 2007

Výsledky z roku 2006
trať
Trať měřila 4087 m a její převýšení bylo 61 m (413 - 474 m.n.m.)
Převýšení:     61 m (413 - 474 m.n.m)