24. hodinový maraton je "královská" disciplína, pokud jde o závody fichtlů.
Pojďme se podívat, kdy tento závod vznikl a na jakých místech se jel.

(pro více informací klikněte na název závodu)


2006 - 2007
Fichtlmánia Čistá u Horek
Závod vznikl díky hasičům z Čisté u Horek v malé obci v podkrkonoší. Trať vedla polními cestami a lesem.


2009 - 2013
Fichtlmánia Nová Paka
Stejní organizátoři (z Čisté u Horek) našli pro závod nové místo ve Štikovské rokli, zde závod dostal zcela jiný rozměr.


2014 - 2019
Fichtl mazec Dolní Bousov
Závod se pod novým organizačním týmem přesunul na motokrosovou trať v Dolním Bousově.


2020
Fichtl mazec Milovice
V roce 2020 se závod uskuteční na novém místě, v bývalém vojenském újezdu v Milovicích
NAVRCHOLU.cz
Aktualizujte stránku
Poslední změna: 15.10.2019
Úvod
Terénní závody
Silniční závody
Galerie
Kontakt - Autor
Ostatní
Informace o závodu
Oficiální web
Ukázat na mapě
Název závodu:     Fichtlmánia
Oficiální web závodu:     www.cistauhorek.cz/fichtl
Systém závodu:     24 hodinový maraton
Stav závodu:     ZANIKLÝ ZÁVOD
Obec:     Štikov
Leží:     u Nové Paky
Okres:     Jičín
Trať:     motokrosová a autokrosová trať
Způsob přihlášení:     je nutno se do závodu předem přihlásit
Startovné:     1000 Kč za tým
Věk závodníků:     min. 15 let
Řidičský a techn. průkaz:     není potřeba
Kategorie:     Jawa 50 Továrna  -  Jawa 50 Speciál
Terénní vytrvalostní závod pionýrů na 24 hodin pro čtyřčlenné posádky
Složení týmu:     max. 4 lidé
Oficiální web závodu
www.cistauhorek.cz/fichtl
Ukázat na mapě
Trať 2010 si prohlédněte na VIDEU
Trať 2013 si prohlédněte na VIDEU
Přesné umístění trati ZDE
Přátelé, kamarádi.... V roce 2014 se 24 hodin ve Štikovské rokli určitě nepojede.
Naše jednání nebyla nakonec úspěšná a do takto náročné akce není v současné době nikdo ochoten jít.
My, jako dosavadní pořadatelé, jsme s akcí definitivně skončili loňským ročníkem. Může se stát, že příští rok, nebo v těch
následujících, bude tradice obnovena jiným pořadatelským subjektem. Letos však určitě ne.
Přejem vám dobrou sportovní sezónu, co nejmíň úrazů.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Přátelé, kamarádi.

V roce 2006 jsme začali se šíleností zvanou Fichtlmania u nás v Čistý. Byla to legrace trochu ve velkém. Pak nás okolnosti
zarazily a v roce 2008 se závod neuskutečnil. Nové zázemí jsme našli ve Štikovské rokli a v roce 2009 závod dostal úplně jiný
rozměr. Postupně jsme za těch pět let v rokli vylepšovali, co vylepšit šlo, poučeni každým z dalších ročníků. Kdo jezdíte déle,
tak ty změny byly snad vždycky k lepšímu. Aspoň jsme se o to snažili. Je jasné, že ne vždy vše vyjde úplně ideálně, do toho
přijdou nové problémy, ale takový už je život.

Dovolte mi, abych poděkoval pořadatelskému týmu, který spolu se mnou závody připravoval. Všechny jmenovat nebudu, ale
pár jmen by za ta léta mělo zaznít. Vašek Jiřička a Pavel Bjelka. Bývalí závodníci, kteří se stali našimi technickými komisaři a
především tvůrci tratí v rokli. Kamila Stehlíková – ač jí to nepřipadá, tak skvělý logistik. Jí vděčíme za funkčnost traťáků a
pořadatelský ansábl za občerstvení. Vašek Malina, Verča Šejblová a Markéta Malinová – obsluha brány v depech a
neocenitelná pomoc při přípravách a úklidech. A nesmím zapomenout na Radku Fílovou, naši administrativu a časoměřičku.
Poděkovat bych chtěl i Autoklubu v AK ČR Nová Paka, že nám vytvořil zázemí a pomáhal s technickou stránkou závodu.
A poděkování patří i časoměřičům z firmy p. Navrátila, jejichž čipy se nedají oblafnout.

A jedno velikánské poděkování nakonec. Chci poděkovat své manželce a dětem. Poděkovat za toleranci, zázemí a podporu.
Díky Fichtlmanii jsem na ně neměl moc času a vím, že už ho nikdy nedokážu vrátit. Poděkovat za trpělivost je tak to jediné, co
mohu….

Z legrace na louce se postupem času stal velký závod, který někteří pojímají jako „sranda akci“ a jiní jako vážný sportovní
podnik. Fichtlmania je něco mezi tím a to přinášelo třecí plochy a problémy (např. chování a způsob jízdy některých
závodníků).

Tak, jak vše hezké jednou začíná, tak také jednou končí. Po mnoha hodinách debat organizačního týmu, zvažování a přemýšlení
na mě připadl nelehký úkol vám všem sdělit, že Fichtlmania 2013 byla zároveň Fichtlmanií poslední. Důvodů je mnoho a není
na místě je rozvádět. Jen snad to, že rozhodnutí padlo už letos na jaře, jen jsme jeho zveřejněním nechtěli poznamenat letošní
ročník.

Jedno pořekadlo zní: „V nejlepším přestat“. A to tímto děláme. Nechceme, aby vzpomínka na Fichtlmanii byla spojená s
nějakou nevraživostí a osobními spory. Jsme tým, který dělá spoustu aktivit a Fichtlmania byla jen jednou z nich, i když jednou
z největších a nejnáročnějších. Ale život jde dál a je to potřeba tak brát.

Přátelé, kamarádi. Budete nám chybět, ale třeba někdy někde na viděnou. Fichtlům zdar!

Falco

Krátkou zmínku o Fichlmánii 2010 najdete ve Zprávách ČT
Reportáž začíná v čase 5:18 ve videu na webu České televize


Závod se v roce 2009 dostal do "Událostí" - hlavní zpravodajské relace ČT
Krátkou reportáž můžete zhlédnout na webu České televize
 

Vavříny Fichtlmánie putují tentokrát na Slovensko - Článek v Krkonošském deníku (14.7.2011)

Vavříny Fichtlmánie putují na Slovensko - Článek s fotografiemi v Jičínském deníku (13.7.2011)

Štikovskou rokli po roce opět ovládnou fichtly - Avízo akce, Nové noviny (8.7.2011)

Štikovskou rokli ovládnou v pátek a v sobotu fichtly - Avízo akce v Jičínském deníku (8.7.2011)

Prach a vedro, to byla Fichtlmania 2010 - Článek v Jičínském deníku (16.7.2010)

Na Pionieri prešli za deň skoro tisíc kilometrov - Článek na Slovenském portálu (21.7.2010)

Do cíle po čtyřiadvaceti hodinách dorazilo 45 posádek - Článek v Jičínském deníku (22.7.2009)
zaniklý závod
trať
galerie
TV reportáže
články

"čtyřiadvacítky"
8.7. - 9.7. 2011
galerie
9.7. - 10.7. 2010
galerie
17.7.-18.7. 2009
video
6.7. - 7.7. 2012
galerie
video
2. video
galerie
12. - 13.7. 2013
galerie
2. galerie
3. galerie
4. galerie
video
5. galerie
Trať 2010 si prohlédněte na VIDEU
Trať 2013 si prohlédněte na VIDEU
Přesné umístění trati ZDE
Start závodu:     16:30 h
6. galerie
7. galerie
V pondělí 4. července 2011 jsme prošli celou trať, respektive místa, kudy povede trať FM 2011.
Takže začínáme nahoře pod depy, prudkým klesáním mírně vpravo se dostáváme dolů do rokle, kde točíme ve svodidlech na levou ruku. Následuje 180 točení na pravou ruku a delší rovinky (prostor startu). Pak stoupáme mírně na pravou ruku skrze otevřená svodidla na asfaltku mezi autokrosovou a motokrosovou částí. Odpočinkový úsek pod stromy a vedle lavice sjíždíme vlevo do motokrosové části. Následuje prudké točení na levou ruku a první stoupání k lesíku. Tady čeká prudká levá a hned zase z kopce k jasanu. Tady POZOR - hlavně nováčci: následuje strmý krátký padák a vzápětí prudká prává a opět stoupáme kopečkem nahoru k lesu. Před ním točíme kolem elektrického sloupu na levou ruku a následuje sjezd po lesíkem. Pravá zatáčka a jsme na těžké pasáži tzv. Yucatanu. Je tu několik lavic a skoků. V případě deště a mokra to tu bude hodně těžké (ale jsou tu udělány nějaké úpravy proti minulým ročníkům, tak by to mohlo být lepší.    Následuje prudká levá zpátky a po několik metrech prudká pravá, ze které už jedeme příčně pod motokrosovou tratí směrem k věži u autokrosového okruhu. Tady projíždíme svodidly a jedeme souběžně proti strojům, které valí rovinkou v druhé části trati. Následuje průjezd roklí a dlouhé stoupání. Nyní následuje nový úsek: Stoupání přechází do dalšího stoupání navíc v levotočivé zatáčce pod lesem. Odtud sjíždíme lehce z kopce a vyjíždíme z autokrosového závodiště na cestu podél plotu. Na ní jsou dvě pravotočivé zatáčky a hup dolů k nově zbudované cestě. Tady bude velice náročné místo. Trať je tu úzká a přechází přes tarubněný rigol. A následuje krátké, ale ostré stoupání dost ostře vpravo po panelové cestě (na fotkách jsou panely zaneseny blátem od tisíců diváků autokrosu), panely přechází v písčitou, ale tvrdou cestu a k závěrečnému štifu. Ten tvoří několik desítek metrů dlouhé panelové stoupání na horizont.   Po zdolání této evidentně nejtěžší části trati už následuje točení vlevo na cestu, další ostrá levá a už jsme v cílové rovince u časomíry.

4. července byla trať dosti měkká a blátivá, ale nikde vysloveně nestála voda. Pokud vyjde meteo předpověď, mohla by trať poměrně dobře oschnout a v pátek by se nemuselo prášit, ani být bahno. Ale to se uvidí.....
zajímavosti

Ročník 2011

Závodu se nakonec účastnilo 75 posádek, což při 4 členech týmu znamená, že v samotném závodu bylo 300 lidí.

V depech bylo pro závod spotřebováno 58 m3 vody

Při závodu bylo spotřebováno 1 643 kWh elektrické energie

Pro hladové žaludky bylo vyuzeno přes metrák klobás.

Na zažehnání žízně bylo jen v občerstvení vytočeno třicet sudů novopackého piva a další zhruba desítku tvořilo pito a kofola.   Kolik sudů "prasklo" přímo v depech si netrofáme ani odhadnout....

Zdravotní služba zaznamenala 59 zásahů. Dvě zlomeniny klíční kosti, jedna distorze kotníku, jeden lehčí otřes mozku, dvoje naražená žebra a pak odřeniny, naraženiny, spáleniny, řezná poranění......

Při kropení tratě bylo spotřebováno 40 l motorové nafty.

Přímo ze závodiště odvysílal v pátek v podvečer reportáž reportér Českého rozhlasu Hradec Králové.

Do akce byly letos nasazeny tři čtyřkolky. Kromě osvědčených "odtahářů" Vlastíka a Michala nám pomáhali hasiči z Harrachova.  DĚKUJEME!!

Bouře v noci po závodě poškodila pódium zvukaře, odnesla prodejní stánky a dokonce pohnula s párty stanem. Naštětsí nebyl snad nikdo zraněn.
Délka trati:     2300m (2010) - 2070m (2012)

celebrity
24. hodinovky v Nové Pace se v roce 2013 zúčastnili známí cestovatelé Dan Přibáň a Marek Slobodník, kteří v Trabantech a na Jawě projeli Afriku i Jižní Ameriku. Na Fichtlmánii se jim však tenkrát moc nedařilo.

Důkazem jejich účasti budiž jen pár fotografií
a dvě krátká videa.
Převýšení:     45 m (413 - 458 m.n.m)
2. galerie
3. galerie
4. galerie
5. galerie
6. galerie
2. galerie
3. galerie
2. galerie
2. galerie
8. galerie
4. galerie
5. galerie
6. galerie
7. galerie
8. galerie
3. galerie
7. galerie
9. galerie
10. galerie
2. video
3. video
FICHTLMÁNIA 2012 - 24 hodín na pionieri
reportáž
Výsledky
Trať 2010
Trať 2011
Trať 2012
Vzhledem k nejasným vlastnickým vztahům k části motokrosové trati a vzhledem k přání Autoklibu závod co možná nejvíce oddálit od obytné zástavby a také s ohledem na počasí dojde letos k dílčí změně trati. Je vypuštěna horní motokrosová část. Po přejezdu z autokrosové trati do motokrosu se bude sjíždět dolů k lesu (loni se tudy jezdilo, když se kropila po ránu motokrosová trať). Pod lesem čekají dvě lavice a výjezd tzv. Yucatanu. Dříve se už jelo dnem rokle zpátky, ale letos si přidáme jěště dvě zatáčky s lavicemi v dolním motokrosu. Pak budeme točit vpravo a následuje rovinka zpět k Yucatanu, ostrá 360 a skoro celou rovinku zpátky. Pak další ostrá 360 a po asfaltu na konec parkoviště, kde opět 360 a dlouhou rovinkou kolem věže zpátky do závodiště.  Proti loňsku bude trať o cca 130 metrů kratší.

Ačkoli je povrch trati ve Štikovské rokli hlinito-písčitý a okamžitě po dešti osychá, dá se vzhledem k počasí očekávat velmi težký terén i s případnými kalužemi. Dnes (4.7.2012 ráno) teče dnem rokle po přívalu vod z nebe malý potůček, který, pokud nezmizí, se bude na třech místech překonávat....